Gisteren gaf ik een teamtraining aan een vrouwenteam die met elkaar een opvanghuis voor tienermoeders runnen. Het zal je niet verbazen dat zorgzaamheid als kwaliteit hoog scoorde binnen dit team. Dit heeft natuurlijk invloed op de teamdynamiek en dat was merkbaar. De sfeer was prettig en gezellig.
Je zou vermoeden dat complimenten geven daar bij hoort, maar niets is minder waar. We hebben blijkbaar toch last van die Hollandse mentaliteit die zegt: ‘Doe maar normaal dan doe je gek genoeg.’ Of van de gedachte: ‘Stel je voor dat ze naast haar schoenen gaat lopen’.
We hebben het complimenten geven met elkaar geoefend met een sessie ‘de eerste indruk’.
Door mooie en soms hilarische vragen ontvang je mooie complimenten. De sfeer zat er meteen goed in. We kwamen tot de conclusie dat we veel vaker een compliment moeten geven. Op het werk, maar ook gewoon op straat. Want vaak denk je wel: ‘Wat heeft zij leuk haar, mooie ogen of een lief gezicht…’ Maar spreken we het niet uit. De slotsom was dat als je het wel doet, je iemand echt blij maakt, maar dat het jezelf ook een goed gevoel geeft. Een van de dames vertelde zelfs dat ze het ooit een keer gedaan had en dat dat zelfs voor ontroering had gezorgd bij de ontvangster. Mooi toch?
Waarom zou je complimenten geven op de werkvloer?
Dat heeft twee kanten. Je deelt niet zo makkelijk een compliment uit en een compliment ontvangen is misschien nog wel lastiger. Maar complimenten hebben we nodig. Waardering op de werkvloer is juist heel belangrijk. Het vergroot het werkgeluk en het zelfvertrouwen van je collega’s. Het logische gevolg is de samenwerking binnen zo’n vrouwenteam prettiger verloopt.